Як краще стартапам презентувати свої проекти, як залучити фінансування і уникнути помилок під час пітчингу, а також як бізнесу вийти на міжнародний ринок, дізнавалася головна редакторка PaySpace Magazine.
Багато перспективних стартапів не отримують фінансування через помилки на етапі пітчингу. Велика кількість українських компаній не можуть розширитись через невірно обрану стратегію. Тому журнал PaySpace Magazine вирішив запитати у Тараса Джамалова, генерального директора представництва компанії Lenovo в Україні, як готуватись до презентацій бізнес-ідей, які ніші є найбільш перспективними та як правильно розробляти стратегію розвитку свого бізнесу. Тарас є також головою журі програми Think ON Ukraine, яке оцінює виступи фіналістів і визначає переможців. Вже другий рік поспіль компанія Lenovo проводить навчально-грантову програму для підтримки розвитку інновацій серед малих підприємств.
Будь ласка, надайте поради щодо підготовки до презентації своєї бізнес-ідеї, а саме вкажіть найпоширеніші помилки, що виникають у стартапів.
Для створення якісної презентації необхідно відповісти на питання: "Яка моя мета?". Презентації з метою привернути інвестора / продати частину бізнесу / залучити партнера / виграти грант - це абсолютно різні види презентацій. Спочатку стартап повинен визначитися зі своєю метою. Після цього необхідно підготувати презентацію, керуючись лише цією метою. Часто стартапи, які бажають залучити інвестиції, отримують коментарі від потенційних інвесторів або членів журі грантів про те, що їм насправді потрібен не інвестор, а кредит. Це не одне й те саме.
На що найбільше звертають увагу члени журі під час пітчингу?
Кожна презентація повинна бути створена на основі принципу сторителінгу, тобто як послідовна розповідь про бізнес, починаючи від цілей і мети (через цінності) до потреб, які має стартап. Ми звертаємо увагу на те, чи презентація має цілісність, чи ні.
Точність інформації є важливою. Часто можуть виникати ситуації, коли дані на третьому слайді суперечать інформації на п'ятому та не відповідають данім на першому слайді.
Отже, для успішної презентації важливо враховувати дві складові - розповідь і точність інформації.
Виходячи із успішного підприємницького досвіду, як би ви порадили підприємцям створювати стратегію масштабування бізнесу?
Масштабування бізнесу є доцільним у той момент, коли бізнес уже функціонує. Це може бути одним з етапів розвитку компанії, але це точно не є стадія стартапу. Масштабування відбувається вже на певному рівні компанії, коли ви вже досягли успіху на певному ринку чи в певній країні і прагнете розширитися на інші ринки чи розробити нові продукти. Компанія повинна розуміти, що, подібно до кризи на ринку, масштабування є одночасно і можливістю, і ризиком.
На мою особисту думку, масштабування практично неможливе без залучення відповідних фахівців, які вже мають досвід у бізнесі такого розміру, до якого підприємець хоче рости. Наприклад, якщо київська компанія планує розширити свій бізнес на всю територію України, їй слід залучити спеціаліста ззовні, який вже має досвід у управлінні бізнесом на національному рівні. Це може бути у формі консультування або партнерства.
Складний питання: Як новачку у бізнесі привернути кошти? Розглянемо цікаву тему краудфандингу і його принципи дії.
Які аспекти варто перш за все враховувати, коли ви виступаєте з продуктом на міжнародному рівні та шукаєте нових партнерів або інвесторів?
Якщо ви залучаєте партнерів або інвесторів, то дуже бажано мати презентацію у форматі, який я згадував вище. Друге важливе питання - це наявність MVP. Представте MVP та поясніть його ефективність за допомогою цифр - це збільшить ваші шанси на отримання підтримки.
Якщо ваша компанія є національною і має готовий комерційний продукт або послугу, то для виходу на міжнародні ринки, для пошуку інвестицій або партнерства, потрібна правильна аудиторська документація. Ваша компанія повинна відповідати міжнародним стандартам управлінського та податкового обліку з погляду внутрішніх процесів. Рекомендується звернутися до аудиторської компанії, особливо до однієї з Big Four - найбільших аудиторських компаній світу: PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst & Young та KPMG.
Кожна з них надає послугу проведення аудиторської перевірки компанії для виходу на міжнародний ринок. Вони оцінюють ваші процеси і надають рекомендації щодо усунення недоліків. Після усунення недоліків вони роблять висновок про вартість вашої компанії на цьому етапі і відповідність процесів стандартам міжнародного обліку.
Якщо ви розширюєте свій бізнес на міжнародному ринку, починаєте продавати товари чи надавати послуги за кордоном, важливо пам'ятати про свою репутацію. Наприклад, неможливо просувати інноваційний продукт у США, якщо відсутні позитивні відгуки на популярних онлайн-платформах, таких як Amazon.
На вашу думку, які галузі є найбільш перспективними для українських компаній?
Якщо ми говоримо про більш-менш технологічні стартапи або проекти, то зараз світ очікує «бум» штучного інтелекту. Це дуже перспективна галузь, яка буде стрімко зростати, і де невеликі компанії можуть конкурувати з великими. Використання штучного інтелекту, зокрема пошук інноваційних способів його застосування в різних сферах, у будь-якому бізнесі — це та галузь, де маленьким стартапам є шанс.
Які найбільш поширені помилки роблять підприємці під час участі в грантових конкурсах?
Перша помилка, що роблять учасники - не прочитують умови конкурсу або не зовсім розуміють їх. Під час презентації виникають ситуації, коли учасники представляють своє сприйняття бізнесу членам журі. Іноді вони не усвідомлюють, що це нове для журі, і розповідають про свій продукт чи бізнес, мовби всім відомо. Помилка полягає в недостатньому поясненні суті бізнесу, вважаючи, що всі про це вже знають.
Ознайомтесь з іншими відомими матеріалами.
Десятка найкращих стартап-ідей на 2024 рік від користувачів Reddit
Які помилки зробив бізнес у фінансових справах у 2023 році - опендатабот.
Яка CRM підходить для бізнесу: огляд українських систем