Як українському бізнесу отримати грант у 2024 році: розмова з керуючою партнеркою Synergy Universe - першої екосистеми з фандрейзингу в Україні, Світланою Олєйніковою.

  • 19.04.2024 10:32
  • 9 хвилин читання
Як українському бізнесу отримати грант у 2024 році: розмова з керуючою партнеркою Synergy Universe - першої екосистеми з фандрейзингу в Україні, Світланою Олєйніковою.

Багато українських компаній подаються на грант, але отримують відмову або в процесі його реалізації виникають певні проблеми. Як залучити донорів та отримати фінансування свого проєкту дізнавалась головна редакторка журналу PaySpace Magazine.

У нашому матеріалі ви дізнаєтеся, які сфери є найбільш пріоритетними для донорів у 2024 році, як розробити стратегію збору коштів та які помилки слід уникати. Про це розповіла керуюча партнерка першої екосистеми з фандрейзингу в Україні Synergy Universe, Голова правління ГО «Міжнародна агенція змін», національна консультантка Ради Європи в Україні, керівниця проєктів Impactpreneurship, фандрайзер Світлана Олєйнікова.

Які галузі цікавлять донорів найбільше у 2024 році? Хто отримує перевагу при розподілі грантів?

У 2024 році основна увага приділяється розвитку промислових підприємств. Особливий акцент робиться на допомозі виробникам, сільськомусподарському сектору та експортоорієнтованим підприємствам, а також на проєктах, спрямованих на відновлення України.

Проекти соціального значення, які впливають на інтеграцію ВПО в громадах та забезпечують соціальну згуртованість, не залишаються осторонь.

На що у першу чергу звертають увагу донори, коли розглядають заявки на отримання гранту? Як краще підготувати бізнес до участі в грантових програмах?

Початковою точкою уваги є ділова репутація. Її можна перевірити у реєстрах, таких як YouControl, Опендатабот або Дія, де можна знайти відомості про виконавчі провадження та інше.

Друге — це досвід. Чи є у компанії відповідний досвід у реалізації продукту в цій галузі, як взагалі працював бізнес до того, як підприємець вирішив подати заявку на грант.

Третій критерій - це здатність організації реалізувати грант, на який вона подається. Наприклад, якщо компанія була заснована всього місяць тому і подає заявку на грант у розмірі п'ятдесяти мільйонів гривень, ймовірно, їй буде відмовлено у фінансуванні. Це тому, що донор може сумніватися у здатності компанії успішно реалізувати такий проект.

Четвертий пункт охоплює ту інформацію, яку потенційний отримувач гранту вказує у заявці: мета, цілі, результати проєкту. Усі ці дані також повинні бути чітко визначеними та обгрунтованими.

Цікава тема: Як залучити кошти бізнесмену початківцю: суть краудфандингу та його принцип дії.

Де підприємцям знаходити актуальну інформацію про грантові програми?

Звичайно, я раджу підписатись на наш телеграм канал Synergy Universe | Grants & Fundraising та Instagram. Також можна знайти інформацію на сайтах інформаційних порталів "Громадський простір" та "Гурт", телеграм-канали Грантові фішки та Grant market.

Які поради ви дали би компаніям, які збираються подавати заявки на гранти? Які найпоширеніші помилки роблять підприємці в цьому процесі?

Дуже часто підприємці, коли шукають грант, не уважно читають умови, опубліковані донором. Проте у цих умовах докладно все описано. Через це часто виникає ситуація, коли, на перший погляд, здається, що підприємство відповідає критеріям, але при поданні заявки виявляється, що це не так.

Або коли підприємці самостійно подають заявку на грант, не розуміючи специфічну термінологію або використовують деякі терміни невірно. І тоді виникає певний дисонанс між тим, що хоче побачити спонсор, і тим, що описано у заявці.

Які найбільш поширені причини відмов під час конкурсу на грант?

  1. Негативна ділова репутація.
  2. Не виконання умов відповідності організації, яка подає заявку.
  3. Невідповідність між пріоритетами підтримки та діяльністю донора.

Які найпоширеніші труднощі, з якими зіштовхуються підприємці під час пошуку та подачі грантів? Які поради ви могли б дати компаніям, щоб уникнути цих проблем?

Найчастіше це виникає через непорозуміння того, як правильно скласти бюджет відповідно до вимог донора. Наприклад, підприємці включають заборонені витрати або не дотримуються відсоткового співвідношення між різними статтями витрат.

Як уникнути цих проблем? По-перше - залучати відповідних експертів, які допоможуть у розробці грантових проєктів. По-друге - створити на підприємстві фандрейзинговий відділ і найняти фахівця, який буде постійно писати заявки на гранти. Третій варіант - пройти навчання в Академії, щоб мати уявлення про роботу з грантовими заявками.

Ветерани мають можливість отримати грант для запуску власного бізнесу.

Яким чином ви порадили б українським компаніям привертати іноземних донорів? На що слід звернути увагу в першу чергу? Як забезпечити тривалі відносини з донорами?

Перше, що потрібно зробити, щоб співпрацювати з міжнародними донорами - це зрозуміти, які конкретно проекти вони фінансують. Якщо вони підтримують, наприклад, розвиток сільського господарства, а ви подаєтесь з проектом у сфері медицини, це може стати перешкодою для отримання допомоги.

Другий підхід полягає у створенні мережі міжнародних партнерств з організаціями, що діють у тому ж секторі. Оскільки міжнародні гранти подаються в основному у формі консорціуму, цей підхід допомагає збільшити шанси на успішне отримання фінансування.

Третє - це постійно бути присутнім у донорів, відвідувати їх установчі сесії, участь у всіх заходах, які вони проводять у форматі онлайн. Не бійтеся нагадувати про себе, ставити питання, щоб вони знали, хто ви і з якої компанії. Проте це має бути не нав'язливо.

Звідки у компаній взагалі починати збір коштів? Як побудувати успішну стратегію? Будь ласка, поділіться рекомендаціями.

Фандрейзингову стратегію слід розробляти заздалегідь на певний період часу, у середньому на три роки. Тому я рекомендую залучити спеціалістів, які будуть відповідати за її створення та втілення. Важливо відзначити, що існують гранти, які можуть покрити витрати на роботу таких фахівців.

Тому перше - можна звернутися за грантом і отримати допомогу в побудові та реалізації фандрайзингової стратегії. Друге - пройти навчання у нас в Академії та зрозуміти ключові аспекти, як побудувати успішний фандрайзинг у своєму підприємстві. І третє - це постійність, тобто, фандрайзингову діяльність потрібно розвивати постійно. Не буде так, що ви працювали над цим один-два місяці, а потім взяли паузу. Це тривала робота, як марафон.

Які найчастіші помилки робляють компанії після отримання гранту? Як ви порадили б цього уникнути?

По-перше, це некоректне спілкування з донором або його представником. Коли розглядають донорів як друзів і починають спілкуватися не у діловому стилі. Ще дві дуже поширені помилки - недотримання термінів реалізації проєкту та нецільове використання коштів.

Деякі компанії також відмовляються від грантового фінансування після його затвердження. Це може негативно вплинути на їх ділову репутацію, а у майбутньому можуть бути втрачені можливості отримання грантів.

Ознайомтеся із іншими популярними матеріалами.

Українська грантова програма "Власна справа" отримала свій офіційний веб-сайт, який був запущений в Україні.

EU4Business оголосив про нові можливості надання грантів для бізнесу. Зараз можна дізнатися, хто може отримати ці гранти та яка сума фінансування передбачена.

Стартапи з України можуть отримати гранти до 10 тис. євро від Seeds of Bravery за певних умов.