"За п'ять років в Україні зарплата на вимогу може стати індустріальним стандартом" - бесіда з засновником та генеральним директором стартапу FlexiPay Ярославом Капланом.

  • 22.05.2024 13:02
  • 13 хвилин читання
"За п'ять років в Україні зарплата на вимогу може стати індустріальним стандартом" - бесіда з засновником та генеральним директором стартапу FlexiPay Ярославом Капланом.

Зарплата за вимогою - потужний інструмент роботодавця для утримання наявних талантів та залучення нових. Цей сервіс діє в понад 40 країнах світу, але для України він є новим, тому стартапам доводиться освіжувати ринок.

FlexiPay - це сервіс, який надає можливість співробітникам отримувати доступ до своєї вже заробленої зарплати. Якщо виникають несподівані витрати, співробітники можуть отримати частину своєї зарплати завчасно. Це не є позика або кредит - працівник отримує свої власні гроші без будь-яких відсотків. Роботодавці пропонують цю опцію як додаткову перевагу для своїх працівників.

Ми поговорили зі засновником та генеральним директором стартапу FlexiPay Ярославом Капланом, і він у нашій розмові розповів, як роботодавці можуть зменшити текучість кадрів та підвищити їх лояльність. Він також пояснив, які показники слід використовувати для успішного створення сервісу фінансових рішень.

Яким чином працює сервіс FlexiPay та які переваги він надає працівникам і роботодавцям?

За статистикою, 66% українців мають проблеми з нестачею коштів до зарплати. Звіт Національного банку України показує, що у 2023 році було укладено 8,2 мільйона мікрокредитних договорів на суму 40,6 мільярда.

FlexiPay - український фінтех стартап, який розробив сервіс для виплати зарплати на вимогу. Працівники можуть завантажити мобільний додаток FlexiPay і отримати свої зароблені кошти раніше, ніж згідно графіку виплат. Ця можливість особливо корисна у випадку несподіваних витрат, оскільки дозволяє уникнути заходження у борги. Користування FlexiPay для працівника є безкоштовним, а невелика фіксована комісія за виплату на вимогу покривається роботодавцем.

FlexiPay можуть використовувати лише працівники тих компаній, які уклали договір із стартапом і впровадили цей сервіс у своїх організаціях. Для використання мобільного додатку потрібні дані працівників та їхні заробітні плати. На травень 2024 року планується пілотний запуск FlexiPay з трьома великими компаніями зі сфери роздрібної торгівлі, виробництва та сільського господарства.

Роботодавці пропонують своїм працівникам зарплату на вимогу як цінну нематеріальну вигоду. Це дозволяє їм швидше залучати та утримувати працівників, отримуючи перевагу в конкурентній боротьбі за кваліфіковану робочу силу. Ця ситуація особливо загострилась на ринку праці після початку повномасштабного вторгнення.

Як ваша нова компанія допомагає зменшувати робочу плинність та утримувати персонал?

Сервіси "зарплата на вимогу" вже присутні на Заході протягом довгого часу і поступово стають стандартом у сфері оплати праці робітників. Крім очевидної фінансової гнучкості, вони також допомагають знизити фінансовий стрес серед працівників. У випадку несподіваних витрат завжди є можливість швидко отримати гроші без приниження перед ким-небудь, позичаючи їх без відсотків.

Відданість співробітників до роботодавця, який пропонує конкурентну заробітну плату, зростає. Згідно з опитуванням VISA, 89% працівників готові лишатись у компанії довше, а 79% бажають перейти працювати саме туди. Рівень рекомендацій роботодавця друзям та знайомим (eNPS) сягає 84,7%.

Введення системи зарплати на вимогу в середньому зменшує текучість кадрів на 45%. Також спостерігається майже вдвічі більше відгуків на вакансії, де вказана ця опція, що робить можливим швидше закрити вакансії на 52%.

Одним словом, зарплата за вимогою - це потужний інструмент роботодавця для утримання наявних талантів та залучення нових.

Як ви визначили попит на ринку для цього сервісу і чому сучасним компаніям потрібен FlexiPay?

Літом 2023 року ми провели глибокий аналіз ситуації на ринку праці в Україні. Допомагала нам у цьому продуктова ІТ компанія Jooble, що розвиває сервіс пошуку роботи і працює у 67 країнах світу. Команда стартапу провела інтерв'ю з близько 30 великими роботодавцями в Україні і виявила, що існує серйозна проблема з привабленням та утриманням персоналу під час війни.

За різними оцінками вже зараз в Україні від чотирьох до шести мільйонів працівників. Це пов'язано з масовим виїздом українців за кордон через російську агресію. Роботодавці стикаються з нестачею працівників навіть на базові позиції. Одна з логістичних компаній наводила приклад, коли вантажівка простоювала два тижні, тому що не могли знайти на неї водія.

З іншого боку, ринок мікрокредитування в 2023 році стрімко зростав після стагнації, спричиненої початком війни. Ця тенденція залишається актуальною і в 2024 році, а показники вже майже досягли рівня до війни, що свідчить про великий попит українців на швидкі гроші до зарплати. Навіть високі відсотки, які можуть досягати трьохзначних показників, не лякають їх.

Обидва ці фактори стали позитивним сигналом для нас щодо створення сервісу FlexiPay. Над проектом ми працювали близько півроку, у процесі якого вели розробку не лише технічної частини, але й вибудування юридичної архітектури, щоб повністю відповідати трудовому та податковому законодавству України.

Також варто врахувати: Як уникнути ризиків при розпочатку стартапу та привернути інвесторів: поради CEO платформи Quoroom Уляни Штибель.

Як ви залучали кошти для розвитку FlexiPay?

FlexiPay було створено у стартап-студії Jooble як окремий підрозділ української компанії з продуктовою IT сфери. Вони спеціалізуються на запуску нових продуктів у галузях рекрутингу та зайнятості. Компанія є інвестором на ранніх етапах розвитку стартапів і може також залучити фінансування від зовнішніх інвесторів на пізніших стадіях.

Які методи ви використовуєте для популяризації та розширення свого продукту?

Система зарплати на вимогу уже функціонує у понад 40 країнах світу, але для України це є новітнім явищем, тому стартапам необхідно освітлювати цей ринок.

Компанія FlexiPay бере участь у професійних заходах для HR спеціалістів і регулярно проводить презентації для зацікавлених роботодавців.

Команда стартапу впевнена, що через 5 років зарплата на вимогу стане в Україні таким же індустріальним стандартом, як це вже має місце в США, Канаді, Великобританії та інших країнах Заходу.

Які показники використовуєте для оцінки успішності компанії?

Зарплата за вимогою є цінним перевагою для працівників, яку роботодавці можуть надавати. У великих компаніях зазвичай існують відділи, які відповідають за компенсацію та переваги (C&B).

Однак FlexiPay в першу чергу спрямований на чіткі бізнес-метрики, такі як зменшення текучості кадрів, швидкість закриття вакансій та річна економія для роботодавця після впровадження системи зарплати за вимогою.

Витрати на пошук та пристосування нового працівника на місце того, що звільнився, можуть становити до шести місячних зарплат. Зменшення текучості кадрів та швидше наймання дозволяє заощадити понад 7 мільйонів гривень на рік.

Отже, сервіс FlexiPay створює цінність як для роботодавців, так і для працівників на ринку праці.

Як побудувати ефективну команду для стартапу та які якості ви шукаєте в колегах?

Зараз мені складно відповісти на це питання, оскільки для розвитку стартапу була задіяна окрема команда первинних досліджень Jooble. Проте я б розглядав розділення функцій, які варто виконувати співробітниками, та які варто доручати підрядникам. Я б шукав не універсальних працівників, а експертів, які розуміються на своїх областях.

Вас зацікавить: Які юридичні проблеми стикаються стартапи і як їх уникнути розповідає керівник практики Технологій та Інвестицій компанії Juscutum Петро Білик.

Які поради ви могли б дати іншим стартапам, які шукають фінансування та намагаються розробити фінансові рішення?

FlexiPay - це учасник першої групи в програмі "Можливої місії" зі створення венчурних підприємств. Засновники 20 українських стартапів навчаються на цій програмі протягом півроку, одночасно розвиваючи свої продукти. Кожного тижня вони беруть участь у лекціях та менторських сесіях від експертів відомих українських компаній. Крім того, стартапери активно надають один одному поради та підтримують контакти.

Як обрати відповідну ідею для початку свого бізнесу, і як перевірити її на відповідність потребам ринку до того, як вкладати час і гроші?

Команда FlexiPay провела декілька місяців досліджуючи ринок та ідентифікувала проблеми перед тим, як розпочати писати перший рядок коду.

Близько 30 співбесід з провідними роботодавцями підтвердили гіпотезу про кризу на ринку праці та надали впевненість команді щодо доцільності створення сервісу з виплати зарплати на вимогу. Перший прототип було створено практично безкоштовно у Figma - цього було досить, щоб продемонструвати потенційним клієнтам суть роботи сервісу і отримати корисний фідбек.

Як обрати оптимальну стратегію фінансування для свого стартапу? Що слід враховувати при виборі між власним капіталом, венчурним фінансуванням та іншими джерелами інвестицій?

Flexipay виник у корпоративній стартап-студії, але існують інші можливості, такі як ангельські інвестиції або отримання грантів від українського фонду стартапів, Google Startups та інших інституцій.

Беручи до уваги особливості кожного окремого стартапу, необхідно вибирати спосіб залучення фінансування, який найбільше підходить йому. Радує той факт, що навіть під час війни в Україні розвиток стартапів не припиняється, і щороку з'являються нові продукти світового рівня.

Познайомтесь з іншими цікавими інтервʼю:

"Безпека та інновації - це два основні пріоритети, які ми дотримуємося": розмова із співзасновником платформи Kyrrex Михайлом Романенком.

«Ми шукаємо інвесторів, які розуміють нашу сферу діяльності і будуть допомагати нам не лише фінансово, а й зі своїми знаннями та порадами»: бесіда зі співзасновником ІТ-стартапу Mantis Analytics Антоном Тарасюком.

"Ми створили сучасну систему інновацій, в яку залучаємо амбіційні та талановиті стартапи для спільної реалізації ідей" - заявив Євген Хоменко, керівник департаменту дослідження та розвитку компанії "Нова пошта", щодо запуску інноваційної платформи NovaTech.